دوربین های تله که به آن ها دوربین های باغ وحش هم گفته می شود توسط شرکت هاوک (Hawke) ساخته شدند. شرکت هاوک سه مدل دوربین مختلف برای تصویر برداری از طبیعت ارائه کرده است، که برای عکس و تصویر برداری از حیوانات در شرایط آب و هوایی جنگل طراحی شدنده اند و طوری هستند که در چنین موقعیت و مکان هایی به خوبی عمل کنند و هیچ ضربه یا آسیب ناگهانی نتواند آنهارا خراب یا موجب کار نکردن آهنا شود.

 

مقایسه 3 مدل دوربین تله ای (Trail Camera)

 

این 3 مدل با نام های 46100 ، 46101 ، 46102 توسط این شرکت ارائه شدند که هرکدام از این مدل برای برطرف کردن عیب های مدل قبلی ساخته شدند و به ترتیب بهتر می شدند. که در این قسمت مشخصات آنهارا باهم مقایسه خواهیم کرد.

 

لنز: دو مدل اولیه با یک لنز طراحی شده بودند که برای تصویر برداری در شب و روز بود اما مدل سوم دو لنز مجزا داشت که هرکدام برای تصویر برداری شب و روز ساخته شده بودند که باعث میشد تصاویری که از شب با این مدل گرفته می شدند بسیار با کیفیت و واضح تر باشند.

 

کیفیت تصویر: همان طور که گفته شد هر مدل از قبلی بهتر است و کیفیت تصویر آن ها به ترتیب 10 ، 12 و 14 مگاپیکسل بود اما چیزی که سومی را بسیار خاص تر از دوتای دیگر می کند این است که آن ها با کیفیت های HD , VGA  فیلم بردای می کنند، اما مدل آخر با کیفیت ها HD  و FHD فیلم برداری می کند.

 

زاویه دید لنز: زاویه دید در مدل های اول و دوم یکی است و هردو زاویه 55 درجه دارند اما مدل سوم زاویه 52 درجه دارد.

 

ثبت تصویر: در مدل اول از سوژه فقط امکان 3 تصویر به طور متوالی وجود دارد و در دومی این قابلیت را بهبود بخشیدند و به 1 تا 5 تصویر ارتقاع دادند که به دلخواه تا 5 عدد تنظیم می شود و در سومی هم این بهبود مشاهده می شود که در روز 1 تا 10 تصویر را می توان گرفت و با لنز مختص شب 1 تا 3 تصویر قابل گرفتن است.

 

تنظیمات: رابط کاربری در دو مدل اول بسیار ساده و پیش پا افتاده است و فقط دکمه های UP ، OK و down را شامل می شوند ولی در سومی دکمه های left , right نیز اضافه شدند که کار را خیلی ساده تر می کند.

 

این ها بخشی از مقایسه مدل ها بودند، البته الان دیگر فقط مدل سوم در بازار وجود دارد و فروخته می شود و ماهم در ادامه دیگر فقط آن را برسی می کنیم.

 

ویژگی های دوربین تله ای (Trail Camera)

 

باتری

این دوربین با 8 باتری قلمی کار می کند و تا یک ماه به می تواند مداوم کار کند و در حالت استندبای حداکثر تا 12 ماه شارژ نگه می دارد.

 

حسگر حرکتی

این دوربین دو نوع سنسور را داراست که کمک زیادی را به شما می کند. این دو سنسور حرکتی با نام های مادون قرمز فعال (AIR) و مادون قرمز منفعل (PIR) هستند. که تفاوت هایی دارند و شما نسبت به نیاز یا سلیقه خود می تواند از هرکدام که دوست دارید استفاده کنید.

 

سنسور مادون قرمز فعال با استفاده از دو پرتو بسیار باریک که در میان دو واحد تولید می شود کار می کند دقیقا شبیه به سنسور های کرکره های برقی این نوع حسگر وقتی که جسمی جلوی پرتو آن قرار بگیرد فعال می شود و دوربین را آماده عکس بردای می کند.

 

و در مقابل سنسور مادون قرمز منفعل از واحد های یک تکه تشکیل است، و با تغییرات گرمایی در وسعت دید سنسور شروع بکار می کند.

 

اگر بخواهیم کاکرد آنها را در مقابله با یک حیوان مقایسه کنیم، حسگر AIR کنترل بهتری بر روی حیوان دارد و عمل کرد آن نیز بسیار بالا است و از این رو سنسور های PIR جدا از تنظیم و نصب بسیار ساده تری که دارد، محیط وسیع تری را پوشش می دهند یعنی لازم نیست دیگر حیوان حتما جلوی پرتو باشد همین که این حسگر گرمای حضور آن را حس کند فعال می شود. و به کسانی که در این زمینه تخصص کافی را ندارد یا تازه کار هستند این سنسور پیشنهاد می شود.

 

البته سازنده های این دستگاه عمل کرد سنسور هارا بر روی دوربین چند ثانیه تاخیر داده اند تا اگر این سنسور ها به اشتباه حشرات را تشخیص داده باشد دوربین روشن نشود تا حافظه و باتری اشغال نشوند، زیرا در همان چند ثانیه تاخیر حشره از سنسور دور می شود.

 

حافظه

در این دستگاه حافظه داخلی وجود ندارد، اما سوکت SD card در نظر گرفته شده است، تاشما با قرار دادن کارت حافظه، فضای مورد نیاز آن را تامین کنید، البته این دستگاه فقط تا ظرفیت 256 گیگابایت را پشتیبانی می کند.